Erdoğan: 5 yıl içinde 81 ilde 500 bin sosyal konut yapılacak

Türkiye Cumhurbaşkanı ve AKP Genel Başkanı Erdoğan, sosyal konut projesinin detaylarını açıkladı.

Erdoğan’ın açıklamasından başlıklar şöyle:

“Tarihimizin en büyük sosyal komut projesine öncülük eden Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı ile TOKİ’mizi tebrik ediyorum.

Geçtiğimiz 20 yılda ülkemizi her alanda olduğu gibi konut üretiminde de asırlık hizmetlerle, eserlerle buluşturduk. TOKİ vasıtasıyla hiçbir ülkenin hayal dahi edemeyeceği bir atılımla, yüzde 90’ı sosyal konut olmak üzere tam 1 milyon 170 bin konut inşa ettik. Ülkemize çağın tüm ihtiyaçlarıyla donatılmış dev hastaneler, on binlerce iş yeri,  kamu binası, Avrupa standartlarının da fevkinde statlar, her kesimden insanımız için sosyal tesis kazandırdık.

Şehri, şehir yapan en önemli unsurlar olan doğal, tarihi ve kültürel mirasımızı korumaya özel önem verdik. Bizi mazimizle buluşturan, yüksek mimari değer taşıyan evlerimizi, dükkânlarımızı, meydanlarımızı en emin şekilde geleceğe taşıyacak adımlar attık. Halen 45 ilimizde 80 tarihi meydanımızı kültürel değerlerine uygun olarak yeniden ülkemize kazandırıyoruz.

Edirne’de Selimiye Camii çevresini yeniden ayağa kaldırıyoruz. Bursa’da tarihi çarşıyı ve hanlar bölgesini ihya ediyoruz. Selçuklu şehri Bitlisimizde meydanımızı içerisine bir de millet bahçesi koyarak düzenliyoruz. Saraçoğlu Mahallesi’ni özgün ve yemyeşil bir yaşam alanı olarak şehrimize kazandırıyoruz. Aynı şekilde Ankara Hergelen Meydanı, Yozgat Çapanoğlu Camii’yle Zonguldak, Muş, Afyonkarahisar ve Kayseri’de yenileme projelerimizi aralıksız sürdürüyoruz. Beypazarı Sanatçılar Çarşısı’na kadar yüzlerce sokakta cephe yenileme çalışmaları yürütüyoruz. Yeşil alanlarıyla gençlerimizin dinlenme ve okuma mekanları haline gelen millet kıraathanelerini hızla inşa ediyoruz.

Vatandaşlarımız tarafından sahiplenilen millet bahçelerimiz Türkiye’nin yeşile saygılı şehircilik vizyonunun örnekleri olarak uluslararası şehircilik ödüllerine layık görülmüştür.

Tüm bu çalışmalarla TOKİ sadece bina yapan bir kurum olmanın ötesine geçerek Türkiye’nin ve dünyanın en önemli sosyal hizmet yapıları arasına girmiştir.

2012 yılında tarihimizin en büyük kentsel dönüşümünü başlattık. Elbette bu büyük dönüşümün sahibi de yararlanıcısı da milletimizin ta kendisidir.

2019 yılında  önce 50 bin adetlik, ardından 100 bin adetlik iki sosyal konut projesi başlatmıştık. Bu projerlerle 81 ilimizin her köşesinden 2 milyonu aşkın vatandaşımızın başvurması bizi daha büyük adımlara sevk etmiştir.

Hem yapılacak konut sayısını artırmaya hem de kampanyayı sürekli hale getirmeye karar verdik.

Ülkemizin her yerinde yüzbinlerce yeni sosyal konutun, konut arsasının ve iş yerinin inşa sürecini başlatıyoruz. Birazdan ana hatlarını milletimizle paylaşacağımız, başvuruları yarın itibariyle başlayacak, ekim ayına kadar sürecek bu projelerin ilk temelini de yılbaşında atıyoruz.

Amacımız ilk etap konutlarını azami 2 yıl içinde bitirip hak sahibi vatandaşlarımıza teslim etmektir. Yatay mimari esasıyla zemin artı 3, zemin artı 5, depreme dayanıklı şekilde inşa edeceğimiz bu projeler aynı şekilde ülkemizin her yerinde devam edecektir.

Projelerimizi özellikle mahalle kültürünü, komşuluk ilişkilerini gözetecek, yeşili hakim kılacak bir anlayışla hayata geçiriyoruz.

Bu kampanya sayısı ve kalitesi bakımından dünyadaki en büyük konut yatırımını ifade etmektedir. Cumhuriyetimizin 100. yılına böyle küresel ve tarihi önemde bir kampanyayla girmekten gurur duyuyoruz.

Şimdi kampanyamızla ilgili bazı ayrıntıları sizlerle paylaşmak istiyorum:

Hedefimiz 81 ilimizde ve tüm ilçelerimizde 2023-2028 arasını kapsayan 5 yıllık süreçte 500 bin sosyal konut, 250 bin konut amaçlı arsa, 50 bin iş yeri yaparak milletimizin istifadesine sunmaktır.

Böylece 2003 başından itibaren ürettiğimiz sosyal konut sayısını 2 milyona, diğer projelerle birlikte bu konutlarda oturan vatandaş sayımızı da 10 milyonun üzerine çıkarmış olacağız.

Projemizin ve bu kapsamda yapılacak konut ve iş yerlerinin ismini de İlk Evim, İlk İş Yerim olarak belirledik.

Bu projenin büyüklüğünü anlatmak için şöyle bir örnek vermekte fayda görüyorum: Tanıtımını yaptığımız 500 bin konut hedefi sayısı iş yerleriyle birlikte düşünüldüğünde hane sayısı bakımından İstanbul’un dörtte birine, Ankara’nın yarısına, Kocaeli’nin tamamına eşit.

Bu büyüklükteki bir proje yaklaşık 900 milyar liralık yatırım değeri demektir. Çarpan etkisiyle 2 trilyon TL’den fazla ekonomik hareketliliğe yol açacak bir projeyi vatandaşlarla paylaşıyoruz.

Böylesine devasa bir yatırım ülkenin tamamında ev ve kira fiyatlarını da düşüreceği gibi vatandaşlarımızın konuta erişimini de kolaylaştıracaktır.

Esasen Türkiye, Avrupa ve ABD gibi yerlerle kıyaslandığında konut sahipliği oranının en yüksek olduğu ülkelerin başında gelmektedir.

Bu kampanya; özel sektör yatırımların da yol açacağı hareketlilikle değerlendirildiğinde ülkemizdeki konut sahipliği oranını daha da artıracaktır.

Dünyada mekan ahirette iman diyen bir millete yapılabilecek en büyük hizmetin bu olduğuna inanıyorum. Bu devasa sosyal konut projemizin ilk etabını oluşturan 250 bin sosyal konutu, 250 bin konut arsasını, 10 bin iş yerini 2 yılda bitirerek hak sahiplerinin kullanımına sunmayı planlıyoruz.  Konutu, arsası ve işyeriyle toplam 360 bin bağımsız birimden oluşan projemizin ilk etabı dahi cumhuriyet tarihimizin en büyük sosyal konut atılımdır. İlk etap konutlarımızdan 50 binini İstanbul’da, 18 binini Ankara’da, 12 bin 500’ü İzmir’de, 10 binini Gaziantep’te, 8 bin 650’sini Bursa’da, 7 bin 500’ünü Konya’da, 4 bin 500’ünü Kayseri’de inşa edeceğiz.

Diğer illerimizde de nüfuslarına göre değişen sayıda konut inşası gerçekleştireceğiz. Bu konut projesinde çeşitli kesimlere pozitif ayrımcılık yaparak kontenjanlar belirliyoruz. Buna göre; şehit yakınları ve gazilere ilk etabın yüzde 5’e denk gelen 12 bin 500 konut, engelli vatandaşlarımıza yine yüzde 5’e denk gelen 12 bin 500 konut, emekli vatandaşlarımıza ise yüzde 20’ye denk düşen 50 bin konut kontenjan ayırıyoruz. 18-30 yaş arası gençlerimize de bir kontenjan oluşturduk.

Projemizdeki konutların yüzde 20’sine denk gelen 50 binini de yarınlarımızın teminatı gençlerimize tahsis ettik.

Konutlarımızın maliyet fiyatı üzerinden yüzde 40 indirim yaparak belirlediğimiz fiyatları da şu şekilde olacaktır.

Vatandaşlarımız toplamda 608 bin lira fiyata sahip 2+1 konutlarımıza aylık 2280 TL’den başlayan taksitlerle 240 ay vadeyle sahip olabilecektir.”